20230209_140957

Samen Leren Inhoud Geven op het Junior College

maandag 20 februari 2023

"SLIG moet veel meer gebeuren, zonder dat het moet"

Vijf leerkrachten van de Koningin Wilhelminaschool hebben een ervaringsgerichte les op het Junior College meegemaakt. Het is hun eigen initiatief om hun studiemiddag op deze manier in te vullen en een mooi voorbeeld van Samen Leren Inhoud Geven (SLIG) “Ik raad het iedereen aan om een les op een andere LOGOS-school te volgen,” stelt Anne-Marie Teijgeler. ”Je bent als collega’s van verschillende scholen samen heel concreet aan het leren over lesgeven.”

Bovenschools opleidingscoördinator Anne-Marie Teijgeler en Lieske Vos van de KWS zijn al langer geïnteresseerd in het onderwijs op het Junior College in Gorinchem. De presentatie van het Junior College op de LOGOS-dag smaakte naar meer. Want: hoe werkt dit onderwijs waarin kinderen kunnen ontdekken, onderzoeken en nieuwsgierig mogen zijn nou echt?

Tarwekorrels
Met hun collega’s Annemieke Versluis, Kim Stap en Meike van Dijk beleven ze op 9 februari een atelier onderzoekend leren van groep 1,2 en 3 over granen en brood. In het hele lokaal liggen tarwekorrels, tot ver in de speelleerhoeken. “Je moet er wel tegen kunnen hoor, er is meer herrie en rommel, maar de kinderen zijn echt betrokken,” vertelt Anne-Marie. De collega’s vallen haar bij: ‘kinderen bedenken uit zichzelf oplossingen voor het vraagstuk.’ En ‘het komt helemaal vanuit henzelf, dat zie je nu hier echt.’ In de nabespreking geven JC-schoolleider Natasja van Meer en Marijke Mans (leergroepbegeleider unit 1) antwoord op alle vragen van de Wilhelminacollega’s: over Chromebooks, toetsen, materialen ontwikkelen en waar de grenzen liggen in deze vrijere vormen van onderwijs. De vijf leerkrachten weten nu hoe ze hun eigen leerlingen nog meer kunnen laten ervaren door ze laten werken met echte materialen. Meer doen in plaats van voordoen.

"SLIG werkt goed als je start vanuit een hele concrete leervraag."

Effectief professionaliseren
De ervaring van de juffen maakt dit SLIG-bezoek bijzonder effectief en verrijkend. Toch komt deze spontane vorm van Samen Leren Inhoud Geven nog maar weinig voor binnen LOGOS. Het komt er niet zo snel van. Natasja van Meer geeft als tip om te starten: kies een school waar je het antwoord op jouw vraag kunt ervaren. Houdt het klein en benut een deel van je studiedag voor zo’n werkbezoek. “Onze leerkrachten van groep 3 wilden ook, maar die hebben andere vragen,” voegt Anne-Marie toe. “Ik merk dat SLIG alleen werkt als het vanuit intrinsieke motivatie van de medewerkers komt. SLIG moet veel meer gebeuren, zonder dat het moet.”

  • Er is binnen LOGOS zó veel kennis om te delen! Daarom is een van de vier beleidspijlers in het Koersplan: Samen Leren Inhoud Geven (SLIG). SLIG is belangrijk, omdat het bijdraagt aan professionele ontwikkeling.
20230209_144033
20230209_144053
Naar overzicht